H A Z I Q A H


ENTRY SHE FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW

15 Ramadhan. Huru-hara ?
Bismillah



Assalammualaikum

sekarang tengah gempar pasal benda nih. *gempar sgt ke? mcm tak je -.-*
so, sekarang meh aku nak habaq mai pasal benda nih. hang dok diam dengar k apa aku nak habaq mai sat lagi. 

ada certain people yg kata hadis ni sahih, ada certain kata palsu. so apa jawapannya ? SAHIH atau PALSU ? okay, kita akan tahu nanti. slow down k. aku ceritakan satu persatu.

act kita takboleh percaya sgt benda nih. tapi aku dah over percaya dah. astaghfirulah. mungkin sebab ada hadis yg diriwayatkan so that aku senang nak percaya. rasa menyesallah pulak .

hadith yg diriwayatkan berlakunya satu huru-hara pada 15 Ramadhan :

Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:

Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa.


Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".  
so, berdasarkan artikel yg aku dah baca iaitu INI , INI JUGA , INI PUN , INI JUGA dan INI
 so, berdasarkan artikel-ertikel tu semua hadis diatas itu palsu dan semestinya tidak boleh dibuat berhujah. 
tetapi, itu bukanlah tiket untuk kita terus bergelumang dengan maksiat. ajal kita mana kita tau. so, teruskanlah beribadat. aku pun nak minta maaf kepada mereka yg percaya benda ni sebab aku. faham-fahamlah, aku kalau berceritakan excited gilaa kan ? hehe . ampuunn. 
so dengan ini hadis itu tidak sahih. terukan beramal ibadat :)
salam sayang,
nurhaziqah 


0 comment[s] | back to top