H A Z I Q A H


ENTRY SHE FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW

Sijil Pelajaran Malaysia
Bismillah dan Assalamualaikum.


this post is all about the spm which ive been through this year that was so stressed me out. have a nice time scrolling :)

sejak tadika aku sudah dimomokkan tentang betapa pentingnya sebuah peperiksaan yg bernama spm. betapa perlunya seorang remaja berumur 17 untuk berjuang demi spm. betapa dipandang mulianya seorang yg spmnya banyak As. dan bodohnya dia yg spmnya sikit A. yes, by the time aku tadika lagi i keep imagining how will my spm be and how will i survive. and tadaaaa, aku dah berumur 17tahun dan im saying hello to spm this year.

basically aku bukan seorang yg rajin belajar. aku kuat main dan juga berangan. tapi syukur kepadaNYA i got straight for upsr and pmr. haa tang tu semua dah dok gatai mulut assume aku ni bijak pandai laksana cendekiawan padahai usaha kemana rezeki Allah nak kasi ja. hasil pmr aku, aku dapat masuk sbp. haaa tu mmg impian aku sejak lowerform lagi kekonon sbb masuk sbp ni mestilah aku rajin belajar kot kan nak spm kan. padahal tidak sama sekali.

basically, aku ni sangatlah bukan pelajar excellent. upperform telah mengexposekan aku kepada dunia fail exams. first ujian was on my first day of school dimana aku takbawak buku refference, even calculators pun tertinggal. ingat lagi malam first tu nangis homesick lepastu mintak izin sabrina syasya belajar sama sama sbb esok ujian. huhuhu. then fail lah dua subj mcmtu sbb takbelajar lagi huhu i thought that its okay lah kot kan but afterall, diagnostic pun ada fail lagi kepalanana dia hahahahahaha what should i do. 

then form5. streaming pulak hm masuk kelas corot lah konon konon kelas paling hina lah senang cerita. aku dah down dah. sebenarnya dari form4 aku dah down. sebab aku dah selesa kat sekolah lama duduk kelas first rank stabil sampai bila masuk sbp hadap yg lagi cerdik terus kene kejutan budaya self-esteem menjunam. serious, aku down sampai malas nak belajar. i should take all of it as cabaran kan sepatutnya but i didnt. baru aku kenal sapa aku sebenarnya.

aku cepat sangat mengalah. downgrading diri sendiri. idk nak desc mcmana tapi apa yg aku rasa sepanjang aku kat sekolah tu sampai habis spm mmg mcmtu. perasaan yg kau rasa kau lah terbodoh didunia dan berdiri di tengah tengah halaqah sang cendekiawan. yah, sort of. aku mungkin menghiburkan lah kan as they said, tapi bila akademik. hm, aku jatuh. sampai taktahu macamana nak bangun. betapa noobnya aku.

sampai nak spm. aku ingat lagi betapa noobnya result trial aku. pointer dia aduhai, sadis ibarat dilenyek treler 8tan. aku ingat lagi muka kecewa mak ayah aku. aish muka kecewa tu takkan aku lupa kot sampai bila bila. sedih. bila tahu mak ayah kita kecewa dgn kita. sedih juga bila kawan kita semua berjaya, tapi bukan kita...

and there goes spm. aku mmg tak target straight. kita sedar kemampuan kita kan. ramai orang pecut habis spm ni. aku pun pecut gak tapi pecut aku kene spoil dgn handphone. sebab warden bagi izin bawak phone. tak, bukan salah warden pun. salah aku. aku yg ikut sgt nafsu main henfon. last last pecutan aku tak selaju yg lain. alhamdulillah for the first week. even sejarah kinda made me nervous for the whole week sbb sejarah mcm apa soalan dia mmg tersasar jauh dari aim para guru. 

start addmath dah mcm apa. letak addmath as the opening for killer mmg sangat tak bijak. addmath was so hard i swear. kawan aku baru dapat soalan dan masa semak soalan tu dia dah lencun menangis. aku? aku masih cool. walhal dalaman aku dah retak seribu. esoknya fizik. ramai down sbb addmath sampai fizik kucar kacir preparationnya. kesian fizik. afterall fizik was like a rainbow after having such a stormy day. aku ada keyakinan jugaklah dekat fizik tapi ura ura kata fizik naik graf so erm berserah jelah mampu.. kimia was so not me huhu alfatihah. bio erm. mungkin sbb dah happy sgt spm nak habis so bio byebye. bio banyak keluar tumbuhan tau yg selama ni aku skip kalau revise sbb aku tak suka. huhu.



jangan. jadikanlah cerita aku ni pedoman utk masadepan. utk yg bakal jawab spm tu tolonglah jangan jadi mcm aku. jangan ambil mudah. jujur, now i got really bad feelings about my spm. aku dah fikir psl kalau 1A jeke 2A jeke uish nauzubillahiminzalik. aku takut. aku yakin akan pergantungan dengan Allah tapi aku masih takut. dan ya aku menyesal sbb tak pulun habis utk spm. ye aku menyesal. so jangan jadi mcm aku. jatuh macamna pun kau kene bangun untuk tunjuk yg kau bukan loser. aku jatuh tapi aku tak bangun, so aku loser. moga aku tak terus jadi macamni. doakan haziqah dapat 9A SPM amin. terima kasih sbb habis baca. bye.




0 comment[s] | back to top