H A Z I Q A H


ENTRY SHE FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW

Makna kehidupan?

Assalamualaikum dan selamat hari malaysia.

Nothing about this post that'll relate to hari malaysia. Nope.

Hidup. Lawannya mati. Kita hidup sekali, dan pasti akan mati. So, kenapa kita kene hidup kalau akhirnya kita juga akan mati? Apa boleh kita buat masa kita hidup ni? Well, thats the thing yg saya akan persoalkan harini...

Dalam hidup ni, ada jatuh bangkit turun naik atas bawah tinggi rendah sihat sakit seronok perit. Macam macam rasa. Kematangan yg akan buat kita lebih hargai kehidupan. Didnt mean to say yg saya ni dah cukup matang utk soalkan benda ni.

But for me, makna kehidupan tu masing masing boleh ertikan sendiri. Ikut ideologi masing masing.

Kenapa dlm hidup ni ada buruk ada cantik ada comot ada comel? Muka semua lain. Saiz badan.  Tapi kalau semua orang kurus putih gebu mulus, lansung takda yg gelap gemuk , takdalah hiburan mata. Kita pun mungkin bosan. Dan kadang kepelbagaian tu yg buat kita bersyukur. Atas nikmat-Nya. Alhamdulillah.

Hidup ajar kita utk bangun lepas dah tersungkur. Bukan terus golek-golek ala bollywood. Okay not so funny. Kita takkan kalah kalau kita masih gagal lepas bangun. Tapi kitalah pengecut sebenar kalau kita gagal sebelum sempat kita nak bangun. Sbg pelajar, jatuh ni dah selalu sgt. Bangun tu mmg emmmmm susah dan penuh dgn liku. But once kita dah diatas, rasa lega sgt. Lega sbb sempat bangun.

Fitrah hidup ni bagi saya senang. Nak berjaya kau gerak, nak senang kau duduk diam. Maju kedepan atau berdiri kejap.

Persepsi oranglain saya taktahulah. Kehidupan ni sendiri pun subjektif. Mungkin yg tua lagi mendalam maksudnya. Apalah sgt setakat pendefinisian seorang 16tahun ni.

Minta utk terus hidup agar dapat kusingkap erti sebenar kehidupan.

Selamat malam. -jiq


0 comment[s] | back to top