H A Z I Q A H


ENTRY SHE FACEBOOK TWITTER INSTAGRAM NEWER OLDER +FOLLOW

Lets bake bahulu using traditional way...
Assalamualaikum serta Salam 1Malaysia !


today, we'll talk about BAHULU !

okay. first of all..... 

HANGPA SEMUA DAH START BUAT KERJA KURSUS KAH ?! CHEK BARU NAK START :3

Okay, story begin.. 

awak semua tahu kan saya ni pelajar tingkatan 3 yang bakal menempuh Penilaian Menengah Rendah pada 2 Oktober nanti ? so, sebagai calon pmr, saya dikehendaki membuat satu kerja kursus berkaitan ekonomi tradisional (sejarah).. hm, tajuk nampakk senang bukan ? tapi sebenarnya itu tersangat lah ............. susah.

cikgu mat saja kata kene buat hal hal yg tradisional. anything yg terserlah kemodenannya disitu walaupun sedikit akan ditolak markah. wuyoo. sangat strict k time dia cakap tu even dalam intonasi yg kelakar. so, aku pun kenelah take serious benda ni. so, marilah kita ke kampung untuk buat bahulu !!!

first, aku ajak semua geng-geng whatsapp aku. ceh, konon. beriya habis. but semua tak free. so aku pergi jelah dengan hanisah. sebab dia je yg nak ikut aku plus dia tak kemana-mana this holiday. okay, mari memulakan perjalanan....

aku ambik nisa around 8.30 am. so early in the morning. than, mama drive around pukul 9.30 kitaorg sampai. pontian je pun. tak jauh.. hanisah gila awkward k. sedih aku melihatnya. hahaha. then itu-ini apa bagai, mula lah operasi buat bahulu cara tradisional...

first, tepung tu kene goreng dulu.. padahal cara lama sebenarnya, tepung tu kene jemur dulu untuk pebenda tah. kill microorganisms maybe. hahahaha.
okay, ill show you some pictures.

tepung tu kita goreng dulu....


masukkan 20++ biji telur + 1200 grams gula



then, pukul telur tu around 45minit. bagi dia kembang.... 

 sambil-sambil tu, hidupkan api.... *part ni sangat susahhh *

telur dah kembang, masukkan tepung lalu tuang dlm acuan...

tutup dan tunggu around 15minit or less.

first round. api bawah kuat sgt. tu yang hangus



then makin lama adalah sikit perubahan...

mari bergambar bersama orang sumber. 
((nenek, senyumlaahh sikiit))

 bahulu siap. dijamin halal dan sedaapppp......

so, part yang paling best of course lah part pukul telur tu sbb gilir-gilir dgn nisah, nenek, mama dan adik. ramai kan ? haha. then bab jaga api tu. itu susahh.. penat woo nak stabilkan api atas bawah. kene kipas sentiasa. bahang dia lagi. phew... tapi apa-apapun, elemen 1 aku dah siap.. legaa.....

okay. till then. takecare ^^



1 comment[s] | back to top